Kesä on mukavasti päässyt täyteen vihreyteen ja oma kuukauden kesälomakin on loppumassa. Kevään aikana olemme tasaisen rauhallisesti osallistuneet rally-toko, agility-kisoihin sekä näyttelyihin ja menestyskin on ollut vaihtelevaa. Kesäkuun alussa teimme Eurooppaan matkan, joka meni yllättävänkin mukavasti neljän koiran kanssa.

KESÄKUU 2019
Kesäloma alkoi mätsäritouhuilla, Kymenlaakson alajaosto järjesti Match Shown 2.6. Korialla ja kesäkuun ensimmäinen viikonloppu meni mukavasti tapahtuman järjestelypuuhissa.

Tiistaina 4.6. ajettiin Turkuun laivalle, etukäteen jännitti miten neljän appenzellin kanssa matka menisi, mutta ensimmäinen yö laivassa sujui hyvin, kannella käytiin haistelemassa hiekkalaatikkoa, tarpeita ei sinne kuitenkaan tehty.
Briida 10 kk ensimmäistä kertaa laivassa

Keskiviikkoaamuna ajettiin aamulla aikaisin ulos laivasta ja matka jatkui kohti Grängesbergiä, jossa kävimme tapaamassa Briidan Belissa-siskoa ja tämän perhettä. Belissa ilahtui kovasti kun näki meidät, leikki Briidan kanssa sujui railakkaasti, mutta vanhempia koiria tämä vähän arasteli. Oli mukava vierailu ja sääkin oli erinomainen, koirien kirmailuun ehkä liiankin kuuma.
Briida ja Belissa

Belissa riemastui kovasti kun tapasi meidät

Vietettyämme mukavan päivän Grängesbergissä, jatkoimme matkaa etelään päin ja yövyimme Örebrossa yhden yön ja  toisen yön Ruotsin puolella lähellä Tanskan siltoja.

Perjantaina 7.6. lautta vei meidät Tanskasta Saksan puolelle

Saksan tuulimyllyjä, auton ikkunasta kuvattuna

Saksassa yövyimme mukavassa pikku hotellissa. Lemmikkiystävällinen paikka, omistajalla
oli viisi kissaa ja ravintolaankin koirat olivat tervetulleita.
Saksasta ajettiin Tsekkeihin ja yövyimme Benesovissa, sieltä jatkettiin matkaa Unkariin.

Unkarissa Komaromissa osallistuimme kolmena peräkkäisenä  päivänä KV-näyttelyyn, näyttelypaikka oli vanhojen muurien sisäpuolella Tonava-joen varrella. Maksua vastaan sai ajaa auton muurien sisäpuolelle, saimme joka päivä pystytettyä teltan melko lähelle kehää. Neljän koiran esittäminen vaati omat suunnitelmat, mutta tämä oli tiedostettu jo näyttelyyn ilmoittautuessa. Ensimmäisenä päivänä mukana meidän lisäksi oli yksi  appenzelli valioluokassa, muina päivinä ainoastaan meidän tytöt. Maanantaina 10.6. ranskalainen miestuomari  laittoi Lolan ROP-koiraksi, valioluokassa oleva narttu oli toinen ja Lili kolmas, tuloksella EX3.  Tiistaina 11.6. Lulu oli ROP ja Lili voitti Lolan valioluokassa ja Lili sai cacibin ja sertin. Keskiviikkona 12.6. Lola oli ROP ja Lili sai EX2.  Lulu ja Briida saivat sertit omista luokistaan kaikkina kolmena päivänä ja valoituivat Unkarin veteraani ja junioirivalioiksi. Briidaa ei esitetty ROP-kehässä yhtenäkään päivänä, koska apukäsiä ei ollut.
Lola ja Lulu Komaromin näyttelyalueella
Lulu ROP Komaromissa 11.6.

Tytöt Komaromin näyttelyssä, hienosti Briidakin osasi olla häkissä vaikkei ole harjoitellutkaan tätä.
Vaikka sää oli helteinen niin teltassa oli kohtuulliset oltavat auringolta suojassa ja mukavasti kävi tuuli, joka viilensi ilmaa hieman.

Lulu%20VET%20valio%20Briida%20JUN%20vali
Lulun ja Briidan valiovahvitukset.

Komarom Unkari 10.6.2019

Lili CH EX2
Lulu VET EX1 CAC HVCH

Meidän tytöt

Unkarista matka jatkui pääkohteeseen eli Itävallan Welsiin, yksi yö vietettiin vähän viileämmässä Semmeringissä.
Semmering, kuva hotellihuoneen parvekkeelta
Itävallassa autoilua

Näyttelyreissu jatkui Itävallan puolella, Welsin kaupungissa järjestettiin Itävallan ja Euroopan voittajanäyttelyt.
Helteinen sää jatkui, näyttelyt pidettiin hallissa, jossa oli siedettävä lämpötila. Perjantaina 14.6. meillä oli vuorossa Itävallan voittaja näyttely, lähdimme puoli yhdeksältä aamulla hotellilta ja olimme näyttelykehän äärellä kahden tunnin päästä puoli yhdeltätoista, hotellilta messuhalliin oli matkaa 10 km. Parkkialue oli tosi kaukana ja neljän koiran ja näiden tavaroiden roudaaminen helteessä oli hikinen urakka. Onneksi meillä ei ollut mikään kiire. itse näyttely meni hyvin, nyt oli useanpi rodun edustaja kehässä ja koirien esittäminen onnistui. Briida oli pieni narttu juniori luokassa, mutta sai kuitenkin erinomaisen, Lili sai avoimen luokan EH:n ja Lola voitti valioluokan ja VSP ja sai tittelin Itävallan voittaja 2019. Lulu esiintyi iloisesti veteraaniluokassa ja  tästä tuli Veteraanivoittaja .

Lola VAL ERI1SERT CACIB VSP ja ATV19.  ROP koira oli suomalainen Alpenwelts Acer eli Jäbä

Wels Itävallan Voittaja 14.6.2019
Tuomari Horst Kliebestein, Saksa

Briida JUN V3
Lili OF SG1
Lola CH V1 CAC CACIB BOS Itävallan voittaja 2019
Lulu VET V1 Itävallan veteraani voittaja 2019

Itävallan ja Euroopan voittaja näyttelyiden välissä meillä oli yksi huilipäivä ja tämä menikin huilatessa. Vähän kävimme kävelemässä koirien kanssa, mutta muuten vaan katseltiin videoita ja lepäiltiin.
Sunnuntaina matka näyttelyyn sujui nopeammin, jonkin aikaa joutui odottamaan ulkona että hallin ovet avautuisivat, mutta hyvissä ajoin olimme taas kehän reunalla. Koirien esittäminen ei mennyt aivan niin mallikkaasti kuin perjantaina, mutta tulokset olivat erinomaiset.

Lulu Euroopan veteraanivoittaja 2019Lulun%20pytty.jpg

Wels Euroopan Voittaja 16.6.2019
Tuomari MAKARITIS STELIOS Kreikka

Briida JUN EX3
Lili OF EX1 CAC
Lola CH EX2 RE-CAC RE-CACIB
Lulu VET EX1 Euroopan veteraanivoittaja 2019

Kotimatkalle lähdimme heti Euroopan Voittaja näyttelyn jälkeen, ensin kävimme kuvassa Lulun kanssa ja tytöt kävivät syömässä matolääkkeet. Yövyimme yhden yön Ostravassa ja sieltä ajoimme pisimmän ajomatkan Puolan läpi Liettuan ja Latvian kautta Tallinnaan. Liettuasa ja Latviassa vietimme yhden yön.

Lulu Euroopan Voittaja näyttelyssä

TOUKOKUU 2019
4.5. Rally-toko Heinola
Osallistuimme Lulun ja Lolan rally-tokokisoihin, tulosta ei tullut kummallekaan. Lulu ( MES-luokka ) oli innokkaana mukana, harmittavasti kävi tarkistamassa kehänauhan päällä olevan tiiliskiven siten että tassu meni kehän ulkopuolelle ja tästä seurauksena hylky. Loppurata voitiinkin mennä rennosti ilman paineita.
Lolan ( VOI-luokka ) tyssäsi jo keliin, joka oli todella tuulinen. Harjoituksissa reagoi voimakkaasti lepattaviin kehänauhoihin ja tuulinen sää lamaannutti Lolan täysin. Lisäksi sattui mopopojat päristelemään suorituksen aikana, joten jätimme radan kesken.

19.5. Rally-toko Kouvola
Oman seuran kisoissa helteisessä säässä Lili ( ALO ) ja Lola ( VOI ) ei mainittavaa, molempien kanssa jouduin keskeyttämään, koska molemmat koirat olivat aivan muualla kuin tekemisessä mukana. Edellisen illan treeneissä Lili meni vielä hyvin rataa.

25.5. Hamina NORD-näyttely, tuomari Paavo Mattila
Näyttelyyn osallistuivat Lulu ja Briida, Lulu oli ROP-veteraani ja Briida sai H:n

Briidan arvostelu: Mittasuhteiltaan hyvä nuori narttu, jolla kevytpiirteinen pää. Hyvä kaula. Eturintaa voisi olla jo hieman enemmän. Hyvä runko. Hieman kevyt luusto. Hyvä karvapeite ja häntä. Hyvät värimerkit. Kevyet liikkeet. Hyvä käytös.
Lulu: Hyvin rakentunut veteraani, jolla oikeat mittasuhteet. Hyvänmallinen pää. Kaunis kaula. Selässä pieni painauma. Hieman takakorkeutta. Hyväasentoiset raajat. Hyvä karva ja häntä. Liikkuu hyvin.

Lulu Haminassa VET ERI1 ROP-Veteraani

HUHTIKUU 2019
14.4. Lappeenranta Lili ja Markku osallistuivat Lappeenrannassa agilitykisoihin, tuloksena kaksi tulosta, joista sijoitukset 2. (tulos 6,84 )  ja 4. ( tulos 12,74 ) sekä yksi hylky.

20.4. Imatran NORD-näyttelyssä Lola oli ROP ja Briida ROP-pentu, tuomari Harri Lehkonen
 Briidan arvostelu: Iloisesti esiintyvä narttupentu. Femiininen pää. Hyväasentoiset korvat. Oikeat mittasuhteet. Hyvä-asentoinen häntä. Riittävät kulmaukset. Terveet liikkeet. Erinomainen luonne. PEK KP ROP-pentu.
Lolan arvostelu:Hyvänkokoinen, vahva, reippaasti esiintyvä narttu. Oikean muotoinen pää. Hyvät korvat. Tasapainoiset kulmaukset. Oikeat mittasuhteet. Hieman löysästi kiertyvä häntä. Erinomaiset liikkeet. VAL ERI1 SA NORD SERT ROP